حضرت عباس علیه‌السلام الگوی خویشتن‌داری

حضرت عباس علیه‌السلام الگوی خویشتن‌داری

خویشتن‌داری موضوع قسمت نهم برنامه آیین عشق‌بازی بود که با اجرای کارشناس مجری وحید ملتجی و کارشناسان حوزه تربیت روی آنتن شبکه شما و اصفهان رفت..

در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام عمومی معادل واژه‌ی خویشتن‌داری در زبان عربی عفت یا عَفاف عنوان نمود و بیان کرد: خویشتن‌داری یا عفت، میلی است که خداوند متعال در وجود هر انسانی قرار داده است، هر انسانی بدون استثناء به زیبایی و ارزش‌های اخلاقی گرایش دارد و منشأ خویشتن‌داری در انسان فطرت است، اگر فطرت انسان دست نخورده باقی بماند تا حد قابل توجهی خویشتن‌داری در وجود آن‌ها ریشه می‌کند.

این کارشناس تربیتی نه گفتن به هوس‌های بی‌جا و وسیله‌های شیطانی و همچنین مصداق‌هایی که باعث می‌شود انسان را به مقام پست برساند، توصیه نمود و بیان کرد: مسئله بسیار مهمی ک مطرح می‌شود این است که در درجه اول انسان باید در موقعیت‌های مختلف به نعمت عقل رجوع و از آن استفاده کند و انسان را از سقوط حفظ می‌کند.

حسینی در ادامه اضافه کرد: خویشتن‌داری مسئله‌ای است که با تمرین و یادگیری به دست می‌آید برای مثال نوجوان که از بسیاری تفریح‌های خود برای رسیدن به هدف والاتر دست می‌کشد و محدودیت‌هایی برای خود ایجاد می‌کند، برای انجام این کار نیازمند انگیزه است و عمل بدون انگیزه میسر نمی‌باشد. نوجوان بانک محبت است و بیشتر باید روی محبت به خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام کار کرد.

در پایان مؤذنی حضرت قمر بنی‌هاشم را الگوی خویشتن‌داری دانست و متذکر شد: در این منطقه پر زلزله تربیتی که نوجوانان ما اتفاق‌های عجیب و غریبی را تجربه می‌کنند و ممکن است ترغیب و تهدید شوند، باید بچه‌ها را مقاوم کنیم و ساختمان زیبای رفتاری که از آنها انتظار داریم، بناسازی کنیم، باید به بچه‌ها احساس ارزشمندی بدهیم که این احساس ارزشمندی انگیزه ایستادگی در برابر خواسته‌های غلط در بچه ها را فراهم می‌کند و اثرپذیری، تقلید بی دلیل، جوگیر شدن بچه‌ها، توقع بالای آن‌ها و مسئولیت پذیری پایین آن‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های محکمی در آن‌ها شکل نگرفته است.

smmabd1272
ارسال دیدگاه